Вы здесь

27.08.2012 - Новости законодательства август 2012 г.

 

ПОДАТКОВА НАКЛАДНА -  Хіт! Новому реквізиту податкової накладної дали команду "відбій", але не надовго…

Як Ви знаєте, 12 серпня набрала чинності норма, яка збільшила чисельність обов’язкових реквізитів податкової накладної. З’явився 13-й (що вже насторожує) реквізит - "номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України" (зміни внесені Законом N 5083-VІ). Разом з тим у коментованому листі податкова підкреслила, що місце обов’язковим реквізитам тільки в окремих рядках накладної. Звідси, поки відповідні зміни не будуть внесені до форми податкової накладної (яку має бути доповнено новими графами), новий реквізит у ній не зазначається.

Нагадаємо, що пункт 4 р. ІІ Прикінцеві положення Закону N 5083-VІ передбачає приведення нормативно-правових актів у відповідність з внесеними змінами протягом 3-х місяців, з дня набрання чинності згаданого Закону. Але 3 місяці – це граничний строк, зміни можуть набрати чинності вже й на наступному тижні. Все залежатиме від того, як продуктивно попрацює Мінфін з ДПС.

Звичайно, і на цьому дякуємо, але хочемо зауважити:

1) думка податкової доведена до платників податків листом (а точніше - повідомленням), який сам по собі не є нормативно-правовим документом. Водночас пам’ятаємо, що ДПС має затверджувати наказами узагальнюючі податкові консультації, якщо вони стосуються значної кількості платників податків або значної суми податкових зобов’язань. Хіба не про цю ситуацію тут сказано, тож чому б не оформити цей документ наказом?

2) на жаль, можемо підкреслити однобокість відповіді податкової. Чому зразу не відповісти на ті питання, які вже постали перед бухгалтерами, щоб всі мали змогу завчасно підготуватися до змін? Наразі без відповідей залишається ряд питань, пов’язаних з цим нововведенням, але сподіваємося, що всі вони будуть з’ясовані до появи в податковій накладній нових граф. А ще краще – новий реквізит взагалі зникне з ПКУ, як це сталося з додатком ОК до декларації з податку на прибуток.

------------------------

Лист Державної податкової служби України N 1272/0/71-12/15-3117 від 21.08.2012 р.

 

ЗВИЧАЙНІ ЦІНИ

Як ДПС перевірятиме дотримання рівня звичайних цін у ЗЕД?

ДПС підготувала Методрекомендації щодо алгоритму визначення звичайної ціни продукції (товарів) при здійсненні зовнішньоекономічних операцій. Їх мета - визначення звичайної ціни продукції (товарів) при організації проведення контрольно-перевірочної роботи, поліпшення якості проведення перевірок підприємств, які здійснюють ЗЕД.

Нагадаємо, що відповідно до п. 8 підр. 10 р. XX Кодексу до 01.01.2013 р., порядок визначення звичайних цін регулюється п. 1.20 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (у редакції Закону N 283/97-ВР від 22.05.97 р.).

Хочемо звернути увагу на джерела інформації, що використовуються для визначення звичайної ціни. Вони поділяються на ті, які можуть використовуватись в доперевірочному аналізі, під час перевірки, та також такі, які можуть використовуватися в обох випадках.

Для визначення звичайної ціни продажу продукції (товарів) на світових товарних ринках можуть використовуватись наступні джерела інформації (але не виключно):

1) статистичні дані державних органів статистики;

2) ціни спеціалізованих бірж з торгівлі окремими видами продукції;

3) бюлетені Держзовнішінформу: "Огляд цін українського та світового товарних ринків", Товарний монітор "Біржові товари", Металургійні монітори "Сталевий прокат", "Сировинні матеріали", каталог "Імпортери та експортери України";

4) інтернет-сайти:

metaltorg.ru - ціни на метали;

metalcourier-online.com - світові ціни на метали, феросплави та вугілля;

icis.com - аналітика цін хімічної продукції та продукції нафтопереробки на світових ринках Азії, Африки та Європи;

commodityonline.com - ціни на метали на світових товарних біржах;

ugmk.ua - ціни на метали та продукти з металу на українському ринку;

me.kmu.dov.ua - сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (наявний моніторинг цін на метали на світових біржах);

visnik.kiev.ua - ціни на зернові культури, по контрактах, укладених на товарних біржах;

agriagency.com.ua - ціни на пшеницю, кукурудзу, соняшник, сою, рапс;

cropcongress.org - ціни на сільськогосподарську продукцію (зерно, ячмінь, пшениця тощо);

zernoua.org - ціни та аналітика закупівельних цін на зерно тощо;

5) інформація від податкових органів інших країн;

6) інформація результатів незалежної оцінки майна та майнових прав, яка проведена відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (N 2658-III від 12.07.2001 р.);

7) пояснення, отримані від платника податків на запит органу Державної податкової служби України щодо обґрунтування рівня звичайних цін.

Разом з тим для визначення звичайної ціни продажу продукції (товарів) на світових товарних ринках органи ДПС використовують всю наявну в інформаційних джерелах інформацію.

Тепер трішки про підготовку і саму процедуру перевірки.

ДОПЕРЕВІРОЧНИЙ АНАЛІЗ складається з трьох етапів.

І етап - визначення кола суб'єктів господарювання, які підлягають дослідженню. На підставі аналізу декларацій з ПДВ визначають перелік платників, що здійснюють експортні операції, питома вага яких у загальному обсязі поставок перевищує 50%. Але в першу чергу для аналізу відбирають підприємства:

- що здійснюють постачання товарів нерезидентам через посередників, зареєстрованих у країнах з офшорним статусом та/або пільговим режимом оподаткування (наприклад, зареєстровані на території Республіки Кіпр тощо) по занижених цінах та з подальшою реалізацією таких товарів цими посередниками нерезидентам за ринковими цінами (фактичний рух товарів відрізняється від руху "по документах");

- по яких отримана інформація з третіх джерел про здійснення експортних операцій по занижених цінах (наприклад, інформація отримана від податкових органів інших країн);

- що мають рівень податкової віддачі за звітні періоди - 2010 та/або 2011 роки менше середнього значення по відповідній галузі.

II етап – інформаційний. Складається аналітичний звіт, інформація з якого повинна надавати достатні підстави для включення підприємства до Плану-графіка документальних перевірок або проведення документальної позапланової виїзної перевірки.

III етап – організаційний. Сформований аналітичний звіт передають протягом 10 робочих днів до:

- Департаменту оподаткування юридичних осіб для організації роботи з платником щодо необхідності визначення об'єкта оподаткування з урахуванням звичайних цін;

- Департаменту податкового контролю - для організації проведення документальної позапланової виїзної перевірки на підставі пп. 78.1.1 ПКУ або для врахування при проведенні документальної планової перевірки платника.

ПРОВЕДЕННЯ ДОКУМЕНТАЛЬНОЇ ПЕРЕВІРКИ. 

Перевірка платника податків з питання повноти нарахування і сплати податків і зборів здійснюється у порядку, встановленому гл. 8 р. II ПКУ, з урахуванням особливостей, визначених цими Методрекомендаціями.

------------------------

Лист Державної податкової служби України "Про направлення Методичних рекомендацій щодо алгоритму визначення звичайної ціни продукції (товарів) при здійсненні зовнішньоекономічних операцій" (N 20001/7/15-1217 від 24.07.2012 р.)

 

ЗАЙНЯТІСТЬ НАСЕЛЕННЯ

Нормотворці запропонували нові механізми стимулювання зайнятості населення

Новий, сподіваємось, більш ефективний механізм стимулювання працевлаштування населення викладено у Законі України "Про зайнятість населення" N 5067-VI. Зауважимо, що до 1 січня 2013 р. залишається діючим однойменний Закон N 803-XII від 01.03.91 р., що регулює зазначену сферу.

Законом запроваджується низка компенсаційних пільгових програм, які мають зацікавити як роботодавців, так і населення, що працевлаштовується. Значну увагу приділено наданню послуг з посередництва у працевлаштуванні, застосуванню праці іноземців та осіб без громадянства, відповідальності за порушення законодавства про зайнятість тощо. Крім цього, значна низка коригувань передбачена і до інших Законів, що тим чи іншим чином стосуються зайнятості населення.

 

СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ЧОРНОБИЛЬЦІВ

З наступного року чорнобильці самі обиратимуть санаторно-курортний заклад для оздоровлення

Нормотворці внесли зміни до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (в редакції Закону N 2001-XII від 19.12.91 р.). Мета їх прийняття досить таки благородна. Адже на даний час послуги з оздоровлення надають суб’єкти господарювання (санаторії, будинки відпочинку, пансіонати), які виявились переможцями торгів за результатами конкурсних закупівель. Автори нововведення відмічають, що така система не прозора, має суттєві проблеми щодо стабільного щорічного фінансування, не сприяє розвитку конкурентних відношень на ринку послуг з оздоровлення та має ознаки вчинення корупційних дій.

Коментованим Законом встановлюється новий порядок, за яким кожен чорнобилець самостійно обиратиме профільний санаторно-курортний заклад для свого відпочинку. Після надання закладом оздоровчих послуг Мінсоцполітики компенсує вартість путівки.

Тобто, чорнобильцям пропонується обрати один з варіантів:

- самостійно визначити місце свого оздоровлення (а санаторно-курортному закладу держава компенсує вартість путівки у межах щорічної грошової допомоги). Якщо працівнику недостатньо такої допомоги, він може зробити доплату (за окремі послуги) з власного гаманця;

- отримати грошову компенсацію у розмірі середньої вартості путівки в Україні (чорнобильцям 1 та 2 категорії – 100%, 3 категорії – 70% та 4 категорії – 50% розміру середньої вартості путівки).

Розмір щорічної грошової допомоги та щорічний розмір середньої вартості путівки в Україні визначаються Законом про Держбюджет на відповідний рік.

Крім того, змін зазнав порядок надання пільгових путівок на оздоровлення:

-  особам, які постійно проживали до відселення чи самостійного переселення або постійно працюють на території зон відчуження, безумовного (обов'язкового) і гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 01.01.93 р. прожили або відпрацювали в зоні безумовного (обов'язкового) відселення не менше 2-х років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше 3-х років;

- потерпілим дітям та дітям-інвалідам.

Підсумуємо! Нам зараз важко судити про позитив внесених змін, адже на сьогоднішній день ще невідомі розміри щорічної грошової допомоги та щорічний розмір середньої вартості путівки на 2013 р. А це, погодьтеся, головний критерій оцінки змін. Дати право чорнобильцю обрати санаторно-курортний заклад ще нічого кардинально не вирішує, інша справа - надати можливість обрати достойний лікувально-оздоровчий заклад, як прийнято в нас казати "з європейськими стандартами". Крім того, не зрозуміло, якими саме критеріями керуватиметься КМУ при визначенні показників середньої вартості путівки та щорічної грошової допомоги.

------------------------

Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо забезпечення санаторно-курортними путівками" (N 5062-VI від 05.07.2012 р.). Офіційне опублікування: "Голос України" N 153-154 від 18.08.2012 р. Дата набрання чинності: 01.01.2013 р.

 

Мінфін

- вніс зміни до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон (наказ N 807 від 07.07.2012 р.);

- затвердив Порядок взаємодії митних органів із центральним митним управлінням лабораторних досліджень та експертної роботи при проведенні митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів (наказ N 654 від 31.05.2012 р.);

- встановив Порядок використання в митних органах дозволів і висновків Державної служби експортного контролю України та їх електронних копій (наказ N 649 від 30.05.2012 р.);

- прийняв Порядок роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України (наказ N 650 від 30.05.2012 р.);

- узгодив Порядок виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа (наказ N 631 від 30.05.2012 р.);

 

ДПСУ

- звернула увагу на наслідки безпідставного застосування податкової соцпільги (лист N 8724/Я/17-1114 від 06.03.2012 р.);

 

Мінсоцполітики

- розказало про критерії і порядок визначення працівників із більш високою кваліфікацією та продуктивністю праці, які беруться до уваги роботодавцем при скороченні чисельності чи штату працівників (лист N 80/06/187-12 від 21.05.2012 р.);

 

МОЗ

- внесло зміни до Порядку ввезення на територію України незареєстрованих лікарських засобів, стандартних зразків, реагентів (наказ N 575 від 30.07.2012 р.);

 

Держмитслужба

- надала роз’яснення щодо митного оформлення незареєстрованих медичних виробів (лист N 11.1/3-16.3/7607 від 05.07.2012 р.);

- оприлюднила Перелік тестових завдань для перевірки знань представників митних брокерів (наказ N 409 від 20.08.2012 р.);

- визначилася щодо продовження строку тимчасового ввезення товарів, які були ввезені на митну територію України до 01.06.2012 (лист N 11.1/2-12.2/9330-ЕП від 16.08.2012 р.).

2012 http://www.dpcenter.com.ua - Дебет Плюс Центр