Вы здесь

14 сентября - Новости законодательства сентябрь 2012 г.

ЗАХИСТ ПРАВ ВКЛАДНИКІВ

Розмір відшкодування за банківськими вкладами збільшено до 200 тис. грн.

Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (відповідно до ЗУ N 2740-III від 20.09.2001 р.) ГАРАНТУЄ кожному вкладнику учасника (тимчасового учасника) Фонду та санаційного банку відшкодування коштів за його вкладами, включаючи відсотки, в розмірі вкладів на день настання недоступності вкладів, але не більше певної суми, розмір якої встановлюється Фондом. Протягом останніх років розмір максимального відшкодування становив 150 тис. грн., але незабаром він зросте до 200 тис. грн.

Приємною новиною є поширення цих нововведень на банки, що станом на 21 серпня 2012 р. перебувають у стадії ліквідації. Фонд гарантування надав відповідний перелік, у який увійшла двадцять одна банківська установа, серед яких АКБ "Європейський", ПАТ "Банк Столиця", ВАТ Банк "Біг Енергія" тощо. За отриманням відшкодування вкладники таких банків мають звернутися до Фонду до 31 грудня 2012 р.

Нагадаємо, що Фонд відшкодовує кошти за кожним недоступним вкладом. Але якщо в одному банку було розміщено одразу декілька вкладів, то враховується загальна сума вкладів (тобто, якщо в особи є два вклади по 150 тис. грн. в різних банках, їй мають повернути 300 тис. грн., а якщо два вклади по 150 тис. грн. в одному банку – то тільки 200 тис. грн.).

------------------------

Рішення Адміністративної ради Фонду гарантування вкладів фізичних осіб "Про збільшення розміру відшкодування коштів за вкладами" (N 27 від 21.08.2012 р.)

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.08.2012 р. за N 1452/21764 та набирає чинності з дня офіційного опублікування

 

ВІДЧУЖЕННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК

Врегульовані питання відчуження земельних ділянок для суспільних потреб

Прийнятий Верховною Радою України Закон N 5070-VI спрямовано насамперед на врегулювання питань, пов’язаних із відчуженням земельних ділянок для суспільних потреб (наприклад, для забезпечення національної безпеки і оборони, будівництва захисних гідротехнічних споруд, створення міських парків, будівництва дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів тощо). З метою реалізації поставленої мети передбачено внесення змін до Земельного кодексу України, Законів України "Про оренду землі" (N 1211-IV від 02.10.2003 р.) та "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (N 1559-VI від 17.11.2009 р.). Зокрема:

- встановлено правила розірвання договору оренди земельної ділянки державної чи комунальної власності у разі необхідності надання її для суспільних потреб. Так, підставою для розірвання договору є прийняте рішення про використання земельної ділянки для розміщення відповідних об'єктів для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності. Передбачено, що договір може бути розірвано лише у разі, якщо об'єкти, які передбачається розмістити на земельній ділянці, неможливо розташувати на іншій земельній ділянці, або якщо їх розміщення на інших земельних ділянках завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки для відповідної територіальної громади, суспільства чи держави в цілому. При цьому орендарю та третім особам має бути повністю відшкодовано збитки, зокрема, витрати, пов'язані з виділенням частини земельної ділянки в окрему земельну ділянку та укладенням нового договору оренди;

- з моменту переходу до держави або територіальної громади права власності на земельну ділянку, відчужену для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, право оренди, емфітевзису (право користування чужою земельною ділянкою для с/г потреб), суперфіцію (право користування чужою земельною ділянкою для забудови) щодо неї припиняється;

- передбачено, що розмір викупної ціни (включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у т.ч. збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема, упущена вигода, у повному обсязі) буде затверджуватися рішенням органів виконавчої  влади чи місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюватися за рішенням суду;

-зазначено, що у разі прийняття рішення про викуп чи примусове відчуження частини земельної ділянки для суспільних потреб, виділення такої частини в окрему земельну ділянку здійснюється за відповідною технічною документацією із землеустрою, підставою для розроблення якої є нотаріально посвідчена згода власника земельної ділянки на поділ земельної ділянки чи рішення суду;

- з 5 до 2-х років зменшено мінімальний строк, через який у разі втрати чинності рішення про викуп земельної ділянки, інших об’єктів нерухомого майна, що на ній розміщені з підстав, які допускають примусове відчуження цих об'єктів з мотивів суспільної необхідності, можливе прийняття рішення про викуп таких об'єктів з цих же підстав;

- приймати участь у фінансуванні заходів щодо відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, будуть також і юрособи, що ініціювали таке відчуження (в даний час фінансування здійснюється лише за рахунок коштів відповідних бюджетів).

------------------------

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо припинення права користування земельними ділянками при відведенні їх для суспільних потреб" (N 5070-VI від 05.07.2012 р.) Офіційна публікація: "Голос України" N 164 від 04.09.2012 р. Дата набрання чинності: 05.09.2012 р.

 

ПОДАТКОВА НАКЛАДНА

Чи грає роль сума ПДВ в електронній податковій накладній для реєстрації її в ЄРПН?

Закон N 4834-VI від 24.05.2012 р. суттєво підкоригував ПКУ. Серед змін – правки до п. 201.1 ПКУ. За ними, податкова накладна може складатися в електронній формі. Але для цього мають виконуватися дві умови:

- реєстрація електронного підпису уповноваженої особи;

- реєстрація податкової накладної у ЄРПН.

Виходячи з такого формулювання норм ПКУ, у платників податків напрошувалося питання: під обов'язкову реєстрацію потрапляють всі електронні податкові накладні чи тільки ті, в яких сума ПДВ перевищує 10 тис. грн. (або податкові накладні, виписані на підакцизний чи імпортний товар)?

Податкова відповідає однозначно: у ЄРПН підлягають реєстрації всі електронні податкові накладні, незалежно від розміру ПДВ в ній. Ми погоджуємося з висновком податкової, бо він є логічним відносно п. 201.1 ПКУ (хоча й не узгоджений з п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ). Інша справа, чи дають можливість провести таку реєстрацію технічні налаштування ЄРПН. Нагадаємо, що на дату набрання чинності Законом N 4834-VI (тобто, на 01.07.2012 р.) такої можливості не було. В ЄРПН реєструвалися тільки податкові накладні, в яких сума ПДВ перевищувала 10 тис. грн. (або податкові накладні, виписані на підакцизний чи імпортний товар). На інші була відмова. Виходячи з цього, аби не порушити норми ПКУ, продавець міг скласти податкову накладну в електронній формі, якщо сума ПДВ в ній перевищувала 10 тис. грн.

Інше питання, адресоване податковій, теж пов’язане зі змінами, внесеними Законом N 4834-VI. Формально вони дали можливість продавцю надати покупцю паперову податкову накладну до її реєстрації в ЄРПН. Якщо так, то стає незрозумілим, хто має робити відмітку в оригіналі податкової накладної про включення її до ЄРПН. Податкова, відповідаючи на це питання, зазначила, що покупець не вправі здійснювати будь-які записи у податковій накладній, адже це прерогативи продавця. Ми погоджуємося з цим, однак під своїми словами підписуємося аргументами. Так, згідно із п. 6.1 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну N 1379 від 01.11.2011 р., податкова накладна, яка підпадає під вимоги обов’язкової реєстрації, надається покупцю тільки після реєстрації її у ЄРПН, про що свідчить відмітка у верхній лівій частині цього документа. 

Підсумовуючи вищесказане, хочемо вкотре звернути увагу на неоднозначність і неузгодженість деяких податкових норм. Такі законодавчі недоробки надають вільний плацдарм для їх трактування. Добре, якщо думки податкової і практиків знаходяться по один бік "законодавчих барикад", а якщо ні? Тоді в гру має вступати п. 56.21 ПКУ, який віддає перевагу саме платникам податків при вирішенні спірних питань!

------------------------

Лист Державної податкової служби у м. Києві N 5292/10/06-408 від 28.08.2012 р.

 

ІНДЕКС ІНФЛЯЦІЇ

Індекс інфляції у серпні 2012 р.

За даними Державного комітету статистики України, індекс споживчих цін на товари та послуги (індекс інфляції) у серпні 2012 року до попереднього місяця становив 99,7%, до грудня попереднього року – 99,6%.

2012 http://www.dpcenter.com.ua - Дебет Плюс Центр